Nieuws

12-daagse buitendienststelling Didam voorspoedig verlopen

08 mei 2014

In een 12-daagse buitendienststelling heeft de combinatie Reef Infra – Strukton Rail in opdracht van ProRail en de gemeente Montferland in Didam veel werkzaamheden verzet. Op maandag 28 april is de nieuwe spoorwegtunnel op zijn definitieve plek gereden en daarna is er hard gewerkt aan de vernieuwing van het spoor. De werkzaamheden zijn zonder vertraging verlopen en in goede samenwerking tussen de diverse partners. De tunnel en de nieuwe kruising zijn eind 2014 gebruiksklaar.

De spoorwegtunnel is de afgelopen vier maanden ter plekke voorgefabriceerd. Het 1500 ton zware tunneldek van 12 meter breed en een totale spanwijdte van ruim 36 meter werd ingereden met behulp van zogenaamde SPMT’s. Dit soort voertuigen, met wielen die 360 graden kunnen draaien, kunnen onbeperkt in lengte en breedte aan elkaar worden gekoppeld. Met de eigen niveauregeling kunnen de voertuigen lasten optillen.

Nadat de spoorwegtunnel op zijn definitieve plek is geplaatst, heeft de combinatie het bestaande spoor verhoogd. De spoorwegverhoging is uitgevoerd middels een constructie van gewapende grond en verticale wanden die benodigd zijn voor gebrek aan ruimte, waardoor toepassing van de gebruikelijke schuin aflopende grondtaluds niet mogelijk is. Deze constructie ligt direct onder de spoorweg en is uniek in Nederland. De afgelopen dagen zijn de spoorwerkzaamheden afgerond en zijn de hekwerken en bermen rondom de spoorophoging afgewerkt. Vanaf vandaag rijden de treinen weer over het nieuwe spoordek.

1sPo1tH8l9s

Tot het einde van dit jaar wordt de spoorwegtunnel verder afgewerkt. De rotonde in de Hengelderweg wordt vanaf 19 mei t/m 17 juli omgebouwd tot een kruising met verkeerslichten, er wordt een wadi (een infiltratiesysteem voor hemelwater) aangelegd en de onderdoorgang wordt aangesloten op de rotonde nabij de Brede school. 

De belangstelling voor de werkzaamheden in Didam zijn groot, inmiddels hebben al 12.000 bezoekers meegekeken via de webcam.