Kerkwijkweg Didam

De gemeente Montferland heeft al langere tijd de wens om de huidige overweg Kerkwijkweg in Didam te vervangen voor een ongelijkvloerse spoorkruising. Deze rondweg moet het centrum van Didam ontlasten van verkeer en een veilige spoorkruising verzorgen voor schoolgaande jeugd van de nieuwe Brede School gelegen aan de Kerkwijkweg ten zuiden van de spoorlijn Zevenaar - Winterswijk.

Opdrachtgever:
Gemeente Montferland en ProRail
Locatie:
Didam
Didam carousel (10)
Didam carousel (7)
Didam carousel (6)
Didam carousel (8)
Didam carousel (9)
Didam carousel (03)
Didam carousel (05)
Didam carousel (04)
Didam carousel  (2)
Didam carousel (1)

Projectinformatie

De nieuwe rondweg om Didam moet vlakbij de bestaande overweg de spoorlijn gaan kruisen middels een onderdoorgang. De bestaande rotonde wordt vervangen voor een kruising met een VRI. Dit om de verwachte grotere verkeersintensiteiten op de Hengelderweg als gevolg van de aansluiting van de A12 op de Hengelderweg goed te kunnen ontsluiten. De ruimte tussen de kruising en de onderdoorgang is te kort om onder het spoor op diepte te komen. Als gevolg hiervan is gekozen voor een oplossing waarbij een verlaging van de weg en een ophoging van het spoor wordt gecombineerd.

Dit UAV-gc contract is door Strukton Rail en Reef Infra verworven op basis van EMVI (minimale spoorophoging en diverse hinder aspecten voor verkeer). Strukton Rail voert de spoorwerkzaamheden uit en tot de scope van Reef Infra behoort het ombouwen van de kruising van rotonde tot een kruispunt met VerkeerRegelInstallatie (VRI), het realiseren van een spooronderdoorgang en het realiseren van de spoorophoging. Naast de uitvoering is Reef Infra ook verantwoordelijk voor het ontwerp (D&C).

Planning

Het hoogtepunt ligt begin mei 2014, waarbij in een 12-daagse buitendienststelling van het spoor de focus ligt op het realiseren van de spoorophoging en het inrijden van de onderdoorgang. Tegelijk start ook het gefaseerd aanpassen van de kruising welke in circa 2 maanden gerealiseerd wordt. Na de buitendienststelling in mei 2014 wordt de rest van de onderdoorgang gebouwd. Oplevering van het gehele project is eind 2014.